۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

تانک‌های ارتش در تسخیر مردم مصر/ گزارش تصویری

در حالی که ارتش مصر در ساعات اخیر حضور پررنگ‌تری در خیابان‌ها دارد و گزارش شده که میدان تحریر، مرکز اصلی تجمعات قاهره، هواپیماها دیوار صوتی را شکسته‌اند و هلیکوپترهای پلیس نیز در حال پرواز در ارتفاع پایین هستند، عصام العریان، سخنگوی اخوان المسلمین به شبکه خبری الجزیره گفت: گروه‌های ملی مصر برای تشکیل هیاتی به ریاست محمد البرادعی، رییس جمعیت ملی برای تغییر جهت مذاکره با دولت درخصوص مرحله انتقالی توافق کرده‌اند.









آفتاب: در حالی که ارتش مصر در ساعات اخیر حضور پررنگ‌تری در خیابان‌ها دارد و گزارش شده که میدان تحریر، مرکز اصلی تجمعات قاهره، هواپیماها دیوار صوتی را شکسته‌اند و هلیکوپترهای پلیس نیز در حال پرواز در ارتفاع پایین هستند، عصام العریان، سخنگوی اخوان المسلمین به شبکه خبری الجزیره گفت: گروه‌های ملی مصر برای تشکیل هیاتی به ریاست محمد البرادعی، رییس جمعیت ملی برای تغییر جهت مذاکره با دولت درخصوص مرحله انتقالی توافق کرده‌اند.

در این حال محمد بدیع، دبیر کل اخوان المسلمین مصر در گفت وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: مسئولیت هرآنچه که در مصر اتفاق می افتد برعهده حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر است. بدیع افزود: آمار کشته شدگان تظاهرات اخیر چند برابر آن آماری است که اعلام شده است.

آمار تلفات تظاهرات مصر از جمعه تا کنون به بیش از یک‌صد تن می‌رسد و تعداد زخمی‌ها بیش از دو هزار نفر گزارش شده است.

دبیر کل اخوان المسلمین مصر اظهار داشت:‌ ما با همه گروه‌های مصری مسائل این کشور را مورد بررسی قرار دادیم و با این گروه‌ها جلسات مشترکی داشتیم که از جمله این جلسات دیدار دو تن از اعضای اخوان المسلمین با محمد البرادعی، رئیس جمعیت ملی برای تغییر بوده است. وی با تاکید براینکه همه گروه‌های مصری باید دست به دست هم بدهند، افزود:‌ باید برای براورده کردن خواسته‌های مردم با هم متحد شویم.

امروز همچنین محمد البرادعی، رهبر یکی از احزاب سیاسی مصر نیز در میدان «التحریر» شهر قاهره به جمع تظاهرکنندگان مصری پیوست. وی که چهار روز پیش به محض ورود به مصر از سوی مقامات امنیتی این کشور بازداشت خانگی شد، امروز ـیکشنبه‌ـ با نادیده گرفتن تصمیم رژیم به جمع معترضان در میدان التحریر پیوست.

شبکه العربیه نیز تصاویری از پیوستن علمای الازهر به جمع تظاهرکنندگان نشان داد. مردم با استقبال از این علما، شعارهای آنها را تکرار کردند.

گزارشگر شبکه بی بی سی عربی در قاهره نیز گزارش داد که در حال حاضر بیش از ۵۰هزار تن در میدان التحریر این شهر تجمع کرده و شعار “نه مبارک ونه سلیمان” سر می‌دهند. همچنین صدها قاضی به جمع تظاهرات کنندگان پیوستند.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که دو هواپیمای بمب افکن و دو بالگرد جنگی ارتش مصر بر فراز تظاهرکنندگان در میدان التحریر در ارتفاع پایین به پرواز درآمدند. به نظر می‌رسد هدف از پرواز این هواپیماها و بالگردهای جنگی وادار کردن تظاهرکنندگان به بازگشت به خانه‌های‌شان است.

از سوی دیگر شبکه الجزیره اعلام کرد که خبرهای رسیده از خروج حبیب العادلی، وزیر کشور دولت مستعفی مصر از ساختمان این وزارتخانه در میان تیراندازی شدید حکایت دارد.

این در حالی است که ساعتی پیش شبکه الحره امریکا در خبر فوری اعلام کرده بود: حبیب العادلی، وزیر کشور مصر بازداشت شده است. این شبکه همچنین خبر از بازداشت احمد عز، رئیس سابق حزب ملی دموکراتیک مصر، حزب حاکم داد. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود العادلی و احمد عز هر دو از کشور گریخته و اولی به لندن و دومی به قبرس رفته است. احمد عز برای فرار از کشور از فرودگاه غردقه به جای فرودگاه قاهره استفاده کرده بود. احمد عز روز گذشته از ریاست حزب ملی دموکراتیک مصر استعفا داده بود.

الجزیره همچنین گزارش داد که روزنامه نگاران و نویسندگان روزنامه الاهرام طی بیانیه‌ای خواستار استعفا یا برکناری حسنی مبارک شده‌اند.

از سوی دیگر گزارشگر شبکه العربیه گزارش داد که نزدیک به شش هزار تن از زندان ابو زعبل فرار کرده‌اند. شبکه خبری مصر نیز از دستگیری ۳۱۱۳ تن از زندانیان فراری و گروه‌های تبهکار خبر داد. همچنین خبرگزاری فرانسه تعداد جنازه‌های پراکنده شده در نزدیکی این زندان را ۱۴ تن اعلام کرد.

العربیه نیز از انتصاب استاندارهای جدید برای استان‌های شمال سینا و الوادی الجدید خبر داد. این شبکه همچنین به نقل از بانک مرکزی مصر اعلام کرد که بانک‌های این کشور نیز فردا (دوشنبه) تعطیل خواهد بود.

العربیه در خبری دیگر گزارش داد که در حال حاضر عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر و رئیس سازمان اطلاعات این کشور با حسین طنطاوی، وزیر دفاع و حبیب العادلی، وزیر کشور تشکیل جلسه داده و نقشه کنترل امنیت را با آنها مورد بررسی قرار می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: