۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

آیت‌الله بیات زنجانی:اگر اعترافی اخذ شود دلیل پاکی بازداشت‌شدگان است

آیت‌الله بیات زنجانی:
اگر اعترافی اخذ شود دلیل پاکی بازداشت‌شدگان است
دویچه‌وله
آیت‌الله بیات زنجانی ضمن دفاع از مواضع هاشمی رفسنجانی، وی و کروبی را از معدود سرمایه‌های انقلاب خواند. به گفته‌ی زنجانی، هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار، تخلف از قانون است. وی مشروعیت نظام را در گرو رأی مردم دانسته است.
آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، یک مرجع تقلید شعیه و از نمایندگان دوره‌های گذشته‌ی مجلس ایران است. وی در سخنان خود پیرامون مواضع اکبر هشمی رفسنجانی در مورد رویدادهای اخیر پس از انتخابات که خبرگزار ایلنا آن‌را منتشر کرده است، با دفاع کامل از رئیس مجمع تشخیص نظام و مهدی کروبی، آنان را در زمره «یاران اصیل انقلاب» دانسته و منتقدان هاشمی را «سیلی‌خوردگان از امام» خوانده است.
وی در بخشی از سخنان خود، منتقدان هاشمی و کروبی را به شدت به باد انتقاد گرفته که «این افرادی که امروز مثل بلبل حرف‌هایی علیه شخصیت‌های انقلاب را می‌زنند اگر یک روز در زندان شاه بودند نه تنها خودشان را از دست می‌دادند حتی مکان امام (ره) و اسرار ایشان را لو می‌دادند و خیلی از مسایل را بیان می‌کردند.»
بیات «تخریب شخصیت‌های اصیل انقلاب» را تخریب قرائتی از نظام دینی می‌داند که آیت‌الله خمینی آن‌را پایه‌گذاری کرده است. به گفته وی، «وقتی آن قرائت از نظام دینی خراب شد، جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی تبدیل می‌شود و چیزی می‌شود مانند بسیاری از حکومت‌های التقاطی به نام اسلام».
بیات زنجانی در این بخش از سخنان خود، به جبهه‌ی کسانی می‌پیوندد که با روند کنونی، جمهوریت نظام را در خطر می‌دانند و معتقدند جریانی برگرفته از برداشت‌های تندروانه گروهی از اسلام که اتفاقا اعتقادی به جمهوریت نیز ندارند، تلاش می‌کند حکومتی اسلامی را جایگزین جمهوری اسلامی کنند.
این موضوع در مبارزات انتخاباتی سال ۸۴ نیز برجسته شد. زمانی که محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، گروهی از منتقدان او معتقد بودند که وی در سخنان خود در مورد حکومت، همواره از عبارت “حکومت اسلامی” به‌جای “جمهوری اسلامی” استفاده می‌کند.



«مشروعیت در گرو اعتماد مردم»
در نگاه هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه مطرح شد، مشروعیت نظام را مردم تعیین می‌کنند. این دیدگاه به شدت مورد انتقاد محمد یزدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. وی مشروعیت حکومت اسلامی را از آن خدا دانست و مردم را تنها تعیین‌کننده مقبولیت حکومت خواند. احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران نیز در تازه‌ترین سخنرانی خود، مشروعیت همه در نظام اسلامی را با ولی‌فقیه دانسته است.

بیات زنجانی در مقابل، تخریب‌کنندگان هاشمی را “مقلد ماوردی” نامیده و به جریان ردصلاحیت‌ها اشاره کرده است: «یکی از آقایان به خود من صراحتا گفت که ”اهل حل و عقد ۷ نفر هستند ما ۱۲ نفر“!!» به اعتقاد زنجانی، «”تغلب” مشروعیت را درست نمی‌کند و قدرت مشروعیت‌آور نیست. مشروعیت باید با اعتماد مردم به‌دست بیاید و با توصیه و استخلاف مشروعیت به‌وجود نمی‌آید.»


“اعترافات”
موضوع دیگری که در روزهای اخیر بارها در رسانه‌ها مطرح‌شده، احتمال پخش “اعترافات” دستگیرشدگان در حاشیه‌ی ناآرامی‌های اخیر در تهران است. بسیاری از منتقدان، استفاده از این شیوه برای اغنای افکار عمومی را شیوه‌ای “نخ‌نماشده” می‌دانند.

بیات زنجانی پا را از این حد فراتر می‌گذارد. وی که خود مرجع تقلید است، در خصوص مبنای شرعی و قانونی چنین “اعترافاتی”، به اصول ۳۲ و ۳۸ قانون اساسی ایران، در خصوص نحوه‌ی بازداشت افراد و شکنجه برای گرفتن اقرار و اعتراف، اشاره می‌کند. زنجانی می‌گوید: «هیچکس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون آن‌را معین می‌کند». وی در خصوص شکنجه تاکید دارد که «هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا کسب اطلاع ممنوع است و متخلف از این اصول طبق قانون مجازات می‌شود به همین دلیل اگر صدا وسیما این‌گونه اعترافات را پخش کند متخلف است و نیز اگر دستگاه قضایی در اخذ این اعترافات نقش داشته باشد نیز متخلف است.»
آیت‌الله بیات زنجانی مطرح‌شدن این دست موضوعات را موجب خدشه‌دارشدن «ذهنیت عامه مردم به انسان‌های خدوم» انقلاب ایران می‌داند. به گفته او «اگر اعترافی اخذ شود دلیل “بری” بودن و پاکی بازداشت‌شدگان است. با این‌گونه برخوردها نمی‌توان کسی یا اندیشه‌ای را محکوم کرد و من توصیه می‌‌کنم که آقایان اخلاق را رعایت کنند و هشدار می‌دهم که از انتقام خداوند بترسند و باید سرنوشت قدرت‌های بزرگ مانند شوروی برای آنها درس عبرتی باشد.»

طرح احمدی نژاد برای مادام العمر شدن ریاست جمهوری

طرح احمدی نژاد برای مادام العمر شدن ریاست جمهوری

سلام: درجلسه انتخاباتي مهمي كه با حضور محمود احمدي نژاد، مجتبي هاشمي ثمره، اسفنديار رحيم مشايي، غلام حسين الهام و برخي نمايندگان مجلس كه مورد اعتماد احمدي نژاد هستند، چون آقا تهراني و اسماعيل كوثري و چند تن از مسئولان مهم ستاد انتخاباتي محمود احمدي نژاد برگزار شده است، احمدي نژاد از قصد خود براي تغيير قانون اساسي خبر داده و گفته است كه هيچ معنايي ندارد رياست جمهوري در ايران دو دوره يي باشد و همانگونه كه نمايندگي مجلس در ايران نامحدود است، دوران رياست جمهوري هم بايد نامحدود باشد.



در اين جلسه انتخاباتي كه چند روز پيش از استعفاي مجتبي هاشمي ثمره از مقام مشاورت رياست جمهوري برگزار شده است، احمدي نژاد گفته است كه ماموريت همه طرفداران دولت به ويژه نمايندگان مجلس اين است كه زمزمه هاي تغيير قانون اساسي را سر بدهند.در اين جلسه غلام حسين الهام با طرح مباحث حقوقي و اسماعيل كوثري با طرح مباحث سياسي گفته اند كه در سال آخر رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني هم برخي نمايندگان در مجلس نطق كردند و گفتند كه مي بايستي شرايط قانوني براي حذف محدوديت دو دوره يي انتخابات رياست جمهوري فراهم شود اما افكار عمومي، احزاب و گروههاي سياسي ازاين ايده استقبال نكردند لذا طرح ياد شده در همان ابتدا مسكوت گذاشته شد.
احمدي نژاد پاسخ مي دهد اشتباه آنان اين بود كه طرح شان را پيگيري نكردند و مي بينيد كه تاوان آنرا هم پس مي دهند كه انشاالله در دوره دوم تمامي پست هاي سياسي و مراكز مهم مالي را كه در اختيار آنان است، از دست شان خارج مي كنيم و در اختيار خود خواهيم گرفت.
احمدي نژاد مي افزايد: البته آنان در انتخابات شوراي شهر دوم هم همين اشتباه استراتژيك را مرتكب شدند و در واقع با برگزاري آن انتخابات در حاليكه مي توانستند فضا را مديريت كنند، ولي اين كار را نكردند و يك سنگر مهم را از دست دادند و آن سنگر سكوي پرش ما به مراحل بعدي شد و اكنون به جايي رسيده ايم كه آنان ديگر از نظر سياسي مرده اند و كارشان تمام است. و البته اين سنگر هم سكوي پرش ما به مرحله نهايي خواهد بود.احمدي نژاد سپس به تجارب سياسي خود اشاره مي كند و مي گويد البته فكر نكنيد به اين راحتي به اينجاها رسيده ايم. كساني كه به ظاهر دوست ما هستند اما در پشت ديوار خانه مان « اشاره به مجلس » مي نشينند و طرح مي دهند كه مثلاً به بهانه تجميع انتخابات طول دوره رياست جمهوري بنده را كم بكنند تا شايد زودتر از دست من خلاص شوند، اما ديديد كه به نتيجه نرسيدند و نمي دانستند كه ما حالا حالا ها در خدمت آنان خواهيم بود. در اين لحظه حضار مي خندند و احمدي نژاد ادامه مي دهد اولين اشتباه در سياست آخرين اشتباه هم خواهد بود.
به نظر شما چرا هرچقدر به ما فشار آوردند كه يكي از نزديكترين همراهان حاضر در اين جمع « اشاره به مشايي » را از قطار دولت پياده كنيم، زير بار نرفتيم؟ چون اگر زير بار مي رفتيم داستان ادامه پيدا مي كرد و روياي كساني كه مي خواستند زمستان ٨٧ دولت را از اكثريت بيندازند تحقق پيدا مي كرد و شكست طرح آنان به خاطر ايستادگي ما بود وگرنه معلوم نبود اين دولت الان به چه سرانجامي رسيده بود.
احمدي نژاد مي گويد كساني بودند كه مي خواستند با اختياراتي كه با امضاي ما به دست آورده بودند با اين تصور كه از قدرت فراواني برخوردارند مسير پرونده هسته يي را عوض كنند ولي ديديد نتوانستند و ناچار صحنه را ترك كردند هرچند اكنون در جاي ديگري مشغول حفر سنگر براي مقابله با دولت اند و برخلاف قول و قرارها، كارهايي مي كنند كه قول داده بودند، انجام ندهند كه البته اين اقدامات از ديد ما پنهان نيست و ان را به حسابشان ميگذاريم.
احمدي نژاد به ماجراي كردان اشاره مي كند و مي گويد البته در جاهاي ديگري هم گفته ام و مي گويم من حاضر بودم جناب كردان را در كابينه دهم هم جا بدهم و اگر مجلس استيضاح نكرده بود قطعاً او اكنون وزير كشور باقي مانده بود چرا كه همه شما مي دانيد من در عزل و نصب مقامات دولت هيچ ملاحظه يي ندارم .
اما به همان ميزان هم كه از ناحيه خارج حتي آن بالايي ها يا قم به بنده براي عزل و نصب ها توصيه يا فشار وارد شود من زير بار نمي روم ومحترمانه مي گويم شما يا كاره يي نيستيد كه در اين صورت الزامي به پذيرش راي شما ندارم و اگر هم قانون به شما اجازه عزل و نصب داده است، خوب خودتان از اختيار قانوني تان استفاده كنيد چرا مي خواهيد بنده مايه بگذارم
درحاليكه به همكارانم اعتماد كامل دارم.احمدي نژاد مي افزايد: البته به شما بگويم من برخي از اين آدم ها را از عرصه خارج كرده ام، فعلاً با برخي مدار مي كنم تا موقع مناسب اش برسد و آنان را غربال خواهم كرد و يك سرندي را با سوراخ هاي ريز درست كرده ام كه آدم ها به اين راحتي ها نتوانند از آن عبور كنند. هركس از اين سرند عبور كرد دوست ما محسوب مي شود ولاغير!الهام پاسخ مي دهد كه اما تغيير قانون اساسي شرايطي دارد كه ممكن است با مقاومت مجلس مواجه شود.
احمدي نژاد مي گويد كه ما بايد ازتجارب دوستان مان در آمريكاي لاتين ياد بگيريم. مگر آقاي چاوز نبود كه با مقاومت وصف ناشدني همين تغييرات را در قانون اساسي خودشان اعمال كردند پس ما هم مي توانيم چنين اقداماتي را انجام دهيم فقط يك شرط دارد و آن هم نترسيدن است.بر اساس این گزارش احمدي نژاد به حاضران مي گويد
برنامه انتخابات رياست جمهوري دوره دهم به گونه يي مديريت شده است كه پيروزي ما درآن قطعي است و ما اهدافي بسيار فراتر از اين انتخابات درايم كه از جمله آن به دست گرفتن برخي مراكز مالي مهم نظير ... است
چرا كه هيچ دليلي ندارد چنين مراكزي خارج از اختيار دولت باشد.

۱۳۸۸ تیر ۳۱, چهارشنبه

پس لرزهای چیزی که تحت عنوان " قانون مدیریت خدمات کشوری " قبل از انتخابات و برای معلمان اجرا شد !


کمی مانده به انتخابات و با عجله بسیار ، برخی از احکام کارگزینی برای فرهنگیان و معلمان تحت نام " قانون مدیریت خدمات کشوری " زده شد و جالب آن که وزیر وعده داد تا پس از انتخابات این احکام شامل اصلاحات شود اگرچه تاکنون اصلاحاتی از قرار معلوم به عمل نیامده است !
این جا را بخوانید :
« روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در پی دستور مسئولین وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم پرداخت مبلغی بین 80 تا 160 هزار تومان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به حساب فرهنگیان تحت عنوان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تمام روسای ادارات آموزش و پرورش و مسئولین کارگزینی‌های این ادارات با بسیج همه امکانات و تا نیمه شب مشغول صدور این احکام بودند تا بتوانند این مبالغ را به حساب فرهنگیان واریز نمایند و مدیران مدارس هم موظف شدند هرچه سریعتر این احکام را بدست معلمان برسانند » .
بقیه خبر را این جا بخوانید :
نگاه های انسانی وزیر آموزش وپرورش و مسئولان در آستانه انتخابات به معلم و دانش آموز ! جمعه یکم خرداد 1388 20:38
سخن معلم در پست های مختلف در مورد قانون مدیریت خدمات کشوری مطالبی را ارائه نمود .
اخیرا بخشنامه ای به مدارس با عنوان " اعلام ساعات موظف تمام‌وقت معلمان مربيان رسمي و پيماني در سال 89- 88 ارسال گردیده است .
« اختصاصي ايلنا/
اعلام ساعات موظف تمام‌وقت معلمان مربيان رسمي و پيماني در سال 89-88
ادغام مدارس پيش دانشگاهي با متوسطه در سال تحصيلي جديد/ حد نصاب تشكيل كلاس‌هاي درس در هر كلاس حداكثر 40 نفر
ساعات موظف تمام وقت معلمان مربيان رسمي و پيماني در سال 89-88 اعلام شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، بر اين اساس ساعت موظف هفتگي نيروهايي كه در فعاليت‌هاي موضوع اين برنامه اشتغال مي‌يابند بر اساس ماه 87 قانون مديريت خدمات كشوري خواهد بود و بر اساس قوانين مذكور ازتاريخ 31/6/88 تعطيل ساعات كار، مشمول افرادي كه از تاريخ مذكور به 20 سال خدمت آموزشي تمام وقت يا 50 سال مي‌رسند نخواهد شد. در اين بخش‌نامه آمده است با اشاره به ساعات موظف تمام وقت معلمان مربيان رسمي و پيماني در سال 89-88 آمده است، آموزگاران 28 ساعت در هفته، مربيان امور تربيتي مدارس ابتدايي، راهنمايي، متوسطه،‌پيش‌دانشگاهي، فني‌حرفه‌اي، كاردانش مراكز تربيت‌معلم، دانشكده‌ها و آموزشكده‌هاي فني حرفه‌اي 24 ساعت در هفته،‌دبيران 24 ساعت در هفته، دبيران شاغل در مراكز تربيت‌معلم داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس 20 ساعت در هفته، مدرسان مراكز تربيت معلم،‌دانشكده‌ها و آموزشكده‌هاي فني‌حرفه‌اي 20 ساعت در هفته، متصديان آزمايشگاه يا كارگاه 44-36 ساعت در هفته، مشاور تحصيلي 30 ساعت در هفته، مربي بهداشت مدارس 30 ساعت در هفته، مدير معاون تمام وقت ساعت آموزشگاه كه 10 ساعت آن تدريس موظف است. ادغام مدارس پيش دانشگاهي با متوسطه در اين بخش‌نامه همچنين تاكيد شده است: استمرار فعاليت دوره پيش‌دانشگاهي در مدارس روستايي و شهري با توجه به آماده‌سازي دانش‌آموزان براي آزمون سراسري 89-88 مطابق رويه جاري بلامانع است ، لكن روساي مناطق ترتيبي اتخاذ نمايند تا در سال تحصيلي 89-88 كلاس‌هاي دوره پيش‌دانشگاهي همراه با كلاس‌هاي دوره متوسطه تشكيل شود. همچنين حد نصاب تشكيل كلاس‌هاي درس در هر كلاس حداكثر 40 نفر است ».

به نظر می رسد از سال آینده مدارس پیش دانشگاهی تحت عنوان " ادغام " حذف خواهند شد !
اما نکته مهم تر ، حد نصاب تشکیل کلاس است که در جای دیگری به آن اشاره شده است .
و درحالی که یکی از محورهای استیضاح آقای علی احمدی همین دستور العمل نیروی انسانی بود اما ایشان بخشنامه شماره 2 را نیز به مدارس ارسال کرده اند !
این جا را بخوانید :
« /اختصاصي ايلنا/ براي سال تحصيلي 88-89 :
بخش‌نامه چارچوب ساماندهي 2 نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد
حد نصاب تشكيل كلاس درس دوره دبستان 36، راهنمايي 38، متوسطه 40 نفر است/ اجراي مقررات بازنشستگي عادي و پيش از موعد مقدمه ای بر ساماندهي نيروي انساني است/ 198 ميليارد تومان حداقل مبلغ ريالي اعتبار حق‌التدريسان است.
ایلنا: بخش‌نامه چارچوب ساماندهي 2 نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش براي اجرا در سال تحصيلي 89-1388 ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين بخشنامه كه به منظور مديرتي بهينه نيروي انساني آموزش و پرورش در چهار فصل كلي و 66 صفحه به كليه استان‌ها،‌شهرستان‌ها و واحدهاي آموزشي سراسر كشور ابلاغ شده است، سازماندهي واحدهاي سازماني، چارچوب ساماندهي و مديريت نيروي استاني،‌جايگاه فعاليت در برنامه‌هاي درسي و ساماندهي مراكز تربيت‌معلم و آموزشكده‌هاي فني‌حرفه‌اي و دانشگاه رجايي مطرح شده است. همچنين استمرار تسهيل در عملياتي شدن سياست راهبردي وزارت‌خانه‌اي متبوع،‌ارتقا، بهره‌وري و كيفيت استفاده بهينه از منابع ارزشمند انساني موجود، ارتقاء سطح كيفيت فعاليت‌هاي آموزش و پرورش، گسترش عدالت آموزشي و ايجاد وحدت رويه و حسن انجام امور مربوط به سازماندهي نيروي انساني از جمله اهداف بخش‌نامه چارچوب ساماندهي 2 نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش است. كليه فعاليت‌ها صرفاَ در چارچوب اين برنامه كه مجاز شناخته مي شود در اين بخش‌نامه در خصوص چارچوب ساماندهي و مديريت نيروي انساني با تشريح مقررات و سازمان‌ها و ادارات مجري برنامه سازماندهي، نحوه محاسبه نيروي انساني مورد نياز واحد آموزشي، مرجع تعيين ساعات موظف هفتگي كاركنان، پرداخت حق‌التدريس و طبقه‌بندي و اولويت‌گذاري فعاليت‌ها آمده است كه به كليه فعاليت‌هايي كه انجام آن مستلزم تخصيص نيرو به صورت موظف و يا غيرموظف (حق‌التدريس، خريد خدمات آموزشي، بهداشتي و فوق‌برنامه) باشد صرفاَ در چارچوب اين برنامه كه مجاز شناخته شده است مي‌بايست پذيرد و تمامي شيوه‌نامه‌هاي قبلي در خصوص بكارگيري نيروي انساني لغو و بلا اثر است. همچنين آمده است كه تراكم كلاس و نسبت دانش‌آموز به نيرو‌هاي آموزشي در مناطقي كه با كمبود فضاي آموزشي مواجه هستند با رعايت مجاز تراكم به گونه‌اي تنظيم شود كه نياز به تشكيل مدارس دونوبته به حداقل غيرقابل اجتناب در مناطق شهري تقليل يابد. صدور ابلاغ و گواهي‌ انجام كار براي افرادي كه از طريق مراكز غيردولتي با آموزش و پرورش كار مي‌كنند ممنوع است در ادامه صدور هر نوع ابلاغ و گواهي انجام كار براي افرادي كه راسا از طريق مراكز غيردولتي مرتبط با آموزش‌وپرورش نظير مهدكودك‌، پيش دبستاني، درمانگاه فرهنگيان، باشگاه‌ها خانه‌هاي معلم، مراكز مشاوره،‌مراكز آموزش از راه دور، انجمن اوليا و مربيان مدارس، مراكز آموزش بزرگسالان و نظاير آنها به گرفته مي‌شوند و نيز پرداخت هر گونه وجهي به عنوان حق‌التدريس، خريد خدمات يا حق‌الزحمه به افراد ياد شده، توسط ادارات آموزش و پرورش ممنوع مي‌باشد. حد نصاب تشكيل كلاس درس در دوره ي دبستان 36، راهنمايي 38، متوسطه 40 نفر است در مقابل تشكيل و استمرار مدارس در دوره‌هاي تحصيلي متخلف در سال تحصيلي 89-88 به صورت دوره‌اي ابتدايي، دوره‌ راهنمايي تحصيلي دوره متوسطه و دوره پيش دانشگاهي است كه در دوره ابتدايي حد نصاب تشكيل كلاس حداقل 24 نفر و حداكثر 36 در مناطق شهري و در مناطق روستايي و عشايري حداقل 15 نفر و حداكثر 28 نفر، همچنين در دوره راهنمايي حد نصاب تشكيل كلاس درس 25 نفر و حداكثر 38 نفر در مناطق شهري و 25 نفر و حداكثر 38 نفر در مناطق روستايي خواهند بود و در دوره متوسطه حداقل تعداد دانش‌آموزان در كلاس درس 25 و حداكثر 40 نفر در مناطق شهري خواهد بود. اجراي مقررات بازنشستگي عادي و پيش از موعد مقدمه بر ساماندهي نيروي انساني است در ادامه آمده است: بديهي است اجراي مقررات بازنشستگي عادي و پيش از موعد مقدمه بر ساماندهي نيروي انساني است و حتي‌الامكان از صدور ابلاغ تدريس به افرادي كه بعد از تاريخ 1/7/88 تا پايان دي ماه به شرايط بازنشستگي مي‌رسند خودداري مي‌شود. بيش از 198 ميليارد تومان حداقل مبلغ ريالي اعتبار حق‌التدريس سازمان آموزش و پرورش استان‌ها همچنين حداقل مبلغ ريالي اعتبار حق‌التدريس سازمان آموزش و پرورش استان‌ها در سال تحصيلي 89 ـ 88، 198 ميليارد و 198 ميليون و 983 هزار و 300 تومان است. و بر آورد حد اكثر ريالي خريد خدمات اموزشي سازمان هاي آموزش و پرورش استانها در سال تحصيلي 88-89 ؛ 849 ميليون و 424 هزار و214 تومان است پايان پيام
1388/4/24 - 12:29:16 کد خبر : 65443
در سال تحصیلی قبل وقتی شایعه تشکیل تشکیل کلاس های 40 نفره و به بالا قوت گرفت مسئولان و وزیر آن را تکذیب کرده و حتی سخن از برخورد اداری با مدیران متخلف راندند !
اما امسال آن را علنی کرده و به صورت یک بخشنامه آن را به مدارس ارسال کرده اند !
به عبارت دیگر ، در راستای اعمال تغییرات تدریجی ، مساله ای که قبلا جزء خط قرمز بود هم اکنون جزء برنامه شده است !
نکته بعد که امسال به آن اشاره شده است اعلام ساعات موظف برای گروه ها و طبقات شغلی مختلف و نیز استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری است .
ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری می گوید :
« ماده 87 - ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت‌وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضاء هیات علمی از ساعات موظف، درطرحهای طبقه بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.
تبصره 1 - کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر 11 ساعت) تقلیل دهند.
میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.
تبصره 2 - دستگاههای اجرائی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیأت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.
تبصره 3 - کلیه دستگاههای اجرائی استانی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند.( ستاد مرکزی دستگاههای اجرائی مشمول این حکم نمی‌باشند)»
از سوی دیگر طبق اعلام رسمی ، همکاران بالای 20 سال و یا افرادی که سن آن ها به 50 سال رسیده است تقلیل ساعات نخواهند داشت !
به عبارت دیگر ، افزایش 20 تا 25 درصدی که با عجله و شتاب فراوان قبل از انتخابات تحت عنوان " قانون مدیریت خدمات کشوری " نام گرفت و شاید همان افزایش معمول با درصدی بیشتر باشد وارد فاز تازه ای شده است !
معلمان باید از مواد دیگر قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کنند در حالی که به نظر می رسد اعمال ضرایب و درصد ها به درستی صورت نگرفته است !
و البته مهم ترین ایرادی که به همین ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری وارد است تناسب میزان حقوق و مزایا با میزان ساعات کار است .
به نظر می رسد بهره وری و کارایی از نظر برنامه ریزان و مسئولان در حضور فیزیکی خلاصه می شود و از نظر آن ها معلمان نیز کارمندانی هستند مثل بقیه و نه چیز دیگر !
در مجموع و با مشاهده عملکرد سامان دهی نیروی انسانی در بخش ۱ به نظر می رسد اجرای بخشنامه سریالی سامان دهی نیروی انسانی به آن اهدافی که آقای علی احمدی مانند بهره‌وري و كيفيت استفاده بهينه از منابع ارزشمند انساني موجود، ارتقاء سطح كيفيت فعاليت‌هاي آموزش و پرورش، گسترش عدالت آموزشي و ايجاد وحدت رويه و حسن انجام امور برای خود تعریف کرده اند امکان تحقق نخواهد داد !
این جارا بخوانید :
دستاوردهاي سامان دهي نيروي انساني وزير در بلند مدت مشخص مي شود ! سه شنبه دوم مهر 1387 18:35

این نگرش آزمون و خطا و درجا زدن باید اصلاح شود ...
سخن معلم

انتشار کتاب الکترونیکی «دروغ های کیهان»

بیش از 200 صفحه خبر و اطلاعات مستند درباره سوابق، روابط و شیوه‌های اصلی‌ترین روزنامه کودتاچیان



انتشار کتاب الکترونیکی «دروغ های کیهان»



کتاب «دروغ‌های کیهان» که حاوی بیش از دویست صفحه اطلاعات مستند، مقالات، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلف درباره سوابق تیره‌ی روزنامه‌ی دولتی کیهان است، در اینترنت منتشر شد.


این کتاب که در ده فصل و یک ضمیمه از سوی «انجمن حرفه‌ای متفکران و محققان» تهیه شده، در فصول مختلف خود به بررسی سابقه روزنامه کیهان، برخی نامه‌ها و شکایات مطرح شده علیه این روزنامه، موضوع دروغ پراکنی، مدل و روش خاص کیهان در دروغ پراکنی، پروژه‌های جعل و تخریب که در این روزنامه اجرا شده، بحران‌سازی‌ها و پرونده‌سازی‌های این روزنامه به خصوص در دو دهه‌ی هفتاد و هشتاد می‌پردازد و سپس ماموریت‌های کیهان، پیشینه و موقعیت حسین شریعتمداری، نیمه‌ی پنهان کیهان و در نهایت آسیب‌شناسی امنیتی و فرهنگی این روزنامه را مورد بحث قرار می‌دهد.



در این کتاب، نیمه‌ی پنهان روزنامه کیهان بررسی می‌شود، همانطور که این روزنامه در طول سالیان گذشته اتهامات گزاف بسیاری را به نام «نیمه‌ی پنهان» علیه نخبگان و روشنفکران، فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران و دیگر دلسوزان ایران منتشر کرده است.
تنها تفاوت در اینجاست که کتاب «دروغ های کیهان» نیمه‌ی پنهان کیهان را نه به شیوه‌ی غیرانسانی و غیر حرفه‌ای کیهان و کیهانیان، بلکه به طور کاملا مستند و با ذکر منبع در خصوص هر نقل قول و ادعایی بررسی می‌کند.



در مقدمه این کتاب آمده است:
فرقه کیهانیسم و پدیده مافیای رسانه‌ای در ایران، با گردانندگی حسین شریعتمداری- نماینده ولی فقیه و از چهره‌های معروف دستگاه امنیتی ایران - یکی از چالش‌ها و عوامل بحران ساز در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌آید. بررسی و تحلیل موضع‌گیری های این روزنامه در جوسازی و بحران‌سازی‌های وقایع سال‌های اخیر از حضور قدرتی پشت پرده و سایه نشین در کنترل و راهبرد فکری اذهان عمومی خبر می‌دهد، چنانچه موضع گیری های اخیر این روزنامه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران نیز خود گویای این واقعیت است.



در حالی که متاسفانه سیستم رسانه ای و اطلاع رسانی در ایران به عنوان یکی از دروغگوترین و جعل کارترین ها در عرصه بین المللی شناخته شده است، آمار دروغ پردازی های این روزنامه به روشنی از نفوذ دروغ در نظام فرهنگی کشور، (مستقل از نظام اقتصادی، سیاسی، مذهبی و ...) پرده برمی دارد.


دروغ پراکنی، تحریف و کاریکاتوریزه کردن حقایق، توهین و ترور شخصیت افراد بویژه طیف نخبگان و روشنفکران جامعه، پرونده سازی های امنیتی، توجیه و تحریک افکار عمومی و طیف مسئولین و تصمیم گیرندگان حکومتی، پشتیبانی پروژه های تواب سازی و اعترافات دروغین در برنامه روزانه کیهان بوفور دیده می شود. واقعیت این است که چیرگی دستگاه امنیتی در سیستم فکری و فرهنگی جامعه و تزریق خوراک فکری و کنترل اذهان عمومی با هدف راهبرد پروژه های امنیتی از جمله آسیب های فرهنگی و اجتماعی در سی سال گذشته صورت گرفته است.

در این کتاب (که برگرفته از یک مجموعه تحقیقاتی چند جلدی است) سعی شده با کالبد شکافی پرونده سیاه کیهان و افشای گوشه مختصری از اسناد دروغپردازی های آن به عنوان سردمدار مافیای رسانه ای و تریبون دستگاه قدرت، در دفاع از حقوق پایمال شده روشنفکران ، دگراندیشان و ملت ایران، گامی هر چند کوچک به سمت حرکتی موثر برداشته شود

این کتاب از آدرس اینترنتی زیر قابل دریافت است:
دروغ های کیهان

علی تنهاست: یادداشتی به قلم محسن کدیور


علی تنهاست: یادداشتی به قلم محسن کدیور
محسن کدیور
یادداشت «علی‌ تنهاست» به قلم محسن کدیور نوشته و امروز در سایت راه سبز(جرس) به طور اختصاصی منتشر شده است. متن کامل این یادداشت را در زیر می‌خوانیم:
علیرغم اینکه بسیجی‌های محترم، با شور و حرارت تمام در هر نماز جمعه و دیگر مراسم سیاسی مذهبی با شعار سازمانی خود "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند" با شبیه سازی با صدر اسلام، اعلام می کنند که با بودن ایشان در گرد آقا و مقتدایشان حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، معظم له، برخلاف امام علی ابن ابی طالب (ع) در نیمه دوم دهه چهارم هجری در شهر کوفه تنها نیستند؛ اما به نظر می رسد بر خلاف این شعار آشنا، علی بتدریج تنها شده است، بسیار تنها. زیرا در کنار خیل بسیجی‌هائی که بالاخره به لحاظ سازمانی و مقررات شبه نظامی نمی توانند علی را تنها بگذارند، ملاک تنها نبودن درادبیات رایج شیعی، برخورداری از پشتیبانی قابل توجه علما، فقها و مراجع است. بیشک تنهائی علی با سیاهی لشکرعزیزانی که بالاخره علیرغم شور و احساس غیر قابل انکار برخی، حقوق می گیرند، رفع نمی شود.
اما علی در حوزه تنهاست. اخیرا تعداد حامیانش در میان علمای شاخص به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد. در میان مراجع تنها یک نفر به رئیس جمهور نورچشمی معظم له تبریک گفت و اتفاقا آن یک نفر هم از دیدگاه جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم در زمره «مراجع جائز التقلید» به حساب نمی آید. (برای اطمینان بیشتر به سایت این تشکل حوزوی مراجعه کنید.) پس از مراجع در میان علمائی که در حوزه قم اصطلاحا آیت الله محسوب می شوند کسانی که پس از نماز جمعه تاریخی 29 خرداد، ایشان را فصل الخطاب دانستند عبارتند از حضرات آیات شیخ محمد یزدی، شیخ محدتقی مصباح یزدی و شیخ مرتضی مقتدائی. حتی ائمه جمعه قم (حضرات آیات امینی، جوادی آملی و استادی) هم با ظرافت خود را کنار کشیدند و بر تفکیک قوا تأکید کردند و از راهپیمائی هتاکانه برخی طلاب در قم گلایه کردند.آیت الله محمد یزدی در انتهای مصاحبه اخیرش با خبرگزاری ولائی فارس در مورد تحصن عده‌اي از طلاب در جريان انتخابات گفته است: «اين افراد هم مجوز داشتند و هم نداشتند؛ يعني از مسئولان بالاتر اجازه گرفته بودند، اما از مقام‌هاي پائين‌تر اجازه نداشتند.» با درک این سخن معنای "قانونی بودن" در فرمایشات مقام رهبری بهتر درک می شود. طلابی که در دفاع از تصمیمات مقام معظم رهبری به مراجع و ائمه جمعه قم اهانت کردند، نیازی به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح نداشتند، چرا که از مقامات عالی رتبه مأموریت داشتند. در نظام ولائی حتی راه پیمائی های "خودجوش" هم نیاز به امریه و مجوز شرعی از مقام ولایت دارد.به نظر آیت الله شیخ محمد یزدی در مصاحبه یادشده «مراجع عظام شخصيت‌هاي وارسته‌اي هستند كه مباني اسلامي در قلب و دل آنها ريشه دارد و متكي به مباني اسلامي هستند، اما مسائلي وجود دارد كه ممكن است براي آنها روشن نباشد و بايد با برگزاري ديدارهاي دوطرفه و چندطرفه مطالب را روشن كرد». معنای این سخن این است که مراجع در مسائل سیاسی روشن و مطلع نیستند و امثال حضرت ایشان مراجع را ارشاد می کنند. به زبان واضح تر مراجع تقلید نمی‌فهمند و منصوبین مقام رهبری از جمله ایشان می‌فهمند.لازم به ذکر است که از تصمیمات تاریخی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رسمیت شناختن تنها شش نفر به عنوان مراجع جائز التقلید است که در صدر آنها حضرت آیت الله خامنه ای قرار دارد. از دیدگاه این تشکل حوزوی حضرات آیات عظام منتظری، موسوی اردبیلی و صانعی جائز التقلید شمرده نمی شوند. دیگر تصمیم مهم این حزب سیاسی، اعلام عدم مشروعیت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که اکثر رهبران آن الآن در زندان اوین تحت فشارند. سومین تصمیم تاریخی این تشکل به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات 22 خرداد 88 و حمایت بی چون و چرا از تصمیمات مقام رهبری بوده است.
درست است که ائمه محترم جمعه کشور و نمایندگان محترم ولی فقیه در نهادهای مختلف از جمله سپاه و ارتش و بسیج و ادارات و ... همگی قاطبتا از تصمیمات اخیر معظم له حمایت کامل کرده اند، اما تمام این سروران از منصوبین معظم‌له هستند و از ایشان حقوق می گیرند و در صورت عدم حمایت از مقام خود عزل میشوند، لذا پشتیبانی ایشان بواسطه عدم استقلال‌شان فاقد ارزش حقوقی است.نتیجه اینکه علی در میان عالمان دین و فقیهان اهل بیت به شدت تنهاست. اکنون پرسیدنی است چرا علی تنها شده است؟ پاسخ چندان دشوار نیست. علی تنها شده چون از سنت پیامبر رحمت (ص) دور شده است. قرآن به صراحت به پیامبر خدا می فرماید اگر خشن و غلیظ القلب باشی مردم از حولت پراکنده می شوند. راز تنهائی علی دور شدن از "رحماء بینهم" است.
علی تنها شده چون از سیره امام علی (ع) فاصله گرفته است. امام علی (ع) هرگز اجازه نداد مستقبلین به دنبالش بدوند. او صریحا به اهالی شهر انبار اعتراض کرد که به شیوه شاهان ایران به استقبال و بدرقه من نیائید و دنبال مرکب من ندوید. امام علی (ع) هرگز منتقد غیر مسلح را سرکوب نکرد، به زندان نیفکند و نکشت. او با منطق قوی خود به منتقدان تند زبانش پاسخ‌های منطقی داد. امام علی(ع) همواره نصیحت به ائمه مسلمین و امر به معروف و نهی از منکر را حق مردم می دانست و آنان را تشویق می کرد به این وظیفه شرعی خود عمل کنند. امام علی (ع) هرگز کسی را به زور به بیعت با خود مجبور نکرد و آنان را که با او بیعت نکرده بودند هرگز به زندان نیفکند و از حقوق و امتیازات اجتماعی محروم نکرد. امام علی هرگز منتقدان و مخالفانش را نه به زندان افکند و نه در زندان با فشار به اقرار واداشت و هرگز مخالفی در زندانش کشته نشد.
امام علی (ع) به شدت استاندارنش را از ریختن خون بیگناهان برحذر داشته به ایشان یادآوری می کرد که مردم یا هم دین تواند یا هم نوع تو، پس با ایشان مهربان باش. امام علی (ع) زمانی که شنید برخی سپاهیانش به زور زیور از پای دخترکی یهودی در سرزمین تحت حکمرانی او در آورده اند، همچون مارگزیده به خود می پیچید و می گفت ای کاش علی مرده بود و چنین مصیبتی را نمی شنید. آری امام علی (ع) اینگونه بود برادر بسیجی.ارزیابی راه علی‌های زمانه، با امام علی (ع) چندان دشوار نیست. شیعیانِ امام علی (ع) هم منش و روش علوی را می‌شناسند، هم با راه و رسم اموی آشنایند. اگر کسی به زبان از علی (ع) بگوید اما مردم احساس کنند که دانسته یا ندانسته به راه خلفای بنی امیه می رود، او را تنها می گذارند. آنها فریب اسم علی را نمی خورند، مردم تشنه عدالت، آزادگی و ایثار امام علی (ع) اند، نه شیفته اسم بی مسمای او.امام علی (ع) 23 سال بخاطر عظمت اسلام از حق شخصی گذشت و چون مردم توانائی‌های او را نشناختند و به او اقبال نکردند خانه نشین شد. این همان حدیثی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه 25 تیر تهران از زبان پیامبر (ص) به آن اشاره کرد.
علوی بودن یعنی وقتی حاکم دانست از پشتیبانی اکثریت مردم برخوردار نیست، حکومت را رها کند، چرا که حکومت بدون رضایت مردم مشروعیت ندارد. به قول ابن فهد حلی (رحمة الله علیه) حکمرانی بدون رضایت مردم مجاز نیست.اینکه مجمع روحانیون مبارز در بیانیه تاریخی 28 تیر خود برای برون رفت از بحران عدم مشروعیت نظام، رفراندم را پیشنهاد کرده به همین دلیل است. اگر میزان رأی مردم است، اکنون که اکثریت - یا به نظر حکومت حداقل یک سوم مردم - در امانتداری، صداقت و عدالت دست اندرکاران نظام شک کرده اند و علیرغم نصیحت مشفقان، حکومت در نزاعش با مردم به حکمیت مراجع هم تن نداد، تنها راه بازگرداندن جمهوریتِ در شرف احتضارِ نظام و زدودن تنهائی علی، تن دادن به رفراندم البته با ناظرانی امین و مورد اعتماد مردم است. مردم صاحبان اصلی نظام و مالک سرنوشت خودند. هرگونه تصرفی در ملک مشاع، بدون اجازه صاحبانش غصب و تصرف عدوانی محسوب شده، شرعا حرام است.علی برای رفع تنهائیش باید به میزان رأی مردم تن دهد، و با عمل به سیره علوی و سنت نبوی به وظیفه شرعی و اخلاقی خود عمل کند. آن گاه همه مردم ایران با او خواهند بود و دیگر حقیقتا تنها نخواهد بود.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
28 تیر 1388

۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

ميرحسين در جمع خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان وقايع اخير:زندانیان سیاسی باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند

ميرحسين در جمع خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان وقايع اخير
زندانیان سیاسی باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند
باید هزینه بپردازیم تا آینده بهتر داشته باشیم
قلم - مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد که مساله‌ی زندانیان سیاسی یک مساله‌ی ملی است و ملی باقی خواهد ماند.
به گزارش خبرنگار قلم نیوز، نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان روزهای پس از انتخابات اخیر با بیان اینکه
آنچه موجب شده است که امروز عده‌ای زیادی بازداشت شوند و به زندان بیفتند ، دفاع از ارزش‌ها و امیدهایی است که همه‌ی ملت‌ ما دارند، خطاب به آنها گفت: خانواده‌های شما به بزرگی همه‌ی ملت ما هستند و این طور نیست که شما تنها باشید و ارتباط شما با ملت قطع شده باشد بلکه همه در کنار شما هستند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم کسانی که با تحلیل‌های غلط دست به این کارها می‌زنند متوجه برخوردهای نادرست خود و عواقب این رفتارها باشند. این سختی‌ها و دشواری‌ها هزینه‌ای است که ملت ما برای آینده‌ای بهتر می‌پردازد. ما به دنبال ایجاد یک جامعه‌ی اسلامی و آزاد هستیم که انسان‌ها و آزادی اندیشه در آن ارزش داشته باشد و مردم تعیین‌کننده‌ی سرنوشت خود باشند و کسانی که دستگیر شدند خارج از این آرمان‌ها حرکت نمی‌کردند.
موسوی با تاکید بر لزوم آزادی هرچه سریعتر بازداشت‌شدگان اظهار کرد: این راه، راه سخت و دشواری است و ما امیدواریم این سختی‌ها آینده‌ی بهتری را برای ما رقم بزند و ما این عزیزان را در کنار خانواده‌های خود ببینیم.
نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس در ادامه،
تلاش زیاد در جهت پرونده‌سازی برای افراد را یکی از اتفاقات نادرست صورت گرفته در شرایط امروز عنوان کرد و با انتقاد شدید نسبت به این مساله گفت: این طرح یک طرح دفاعی برای کسانی است که از آزادی مردم می‌ترسند و می‌خواهند پیوسته کردن مردم و زندانیان با بیگانه‌ها ، مفری برای خود ایجاد کنند ولی چه کسی است که نداند این دستگیری‌ها برای چیست؟
وی اضافه کرد: ملت ما می‌داند که در پشت چهره‌ی بازداشت‌شدگان روح‌های لطیف و بزرگی وجود دارد. برخی از این افراد کسانی هستند که دهها سال برای این نظام زحمت کشیده‌اند و چه کسی است که باور کند اینها منافع ملی خود را برای خواسته‌های بیگانگان بفروشند؟ چه کسی باور دارد که چند آدم حقیر و وابسته بتوانند حرکت‌های میلیونی مردم را ساکت کنند؟ آیا این توهین به شعور مردم و آرای آنها نیست؟ این یک توهین است و آثار زشت خود را در پی خواهد داشت.
موسوی همچنین با انتقاد از سخنان یکی از خطیب‌های نماز جمعه‌ی تهران درباره‌ی گرفتن اعترافات از بازداشت‌شدگان اظهار کرد: این کار زشت و غلطی است که متاسفانه خطیبی در نماز جمعه هم از این مساله دفاع کرد. آیا در سطح ملی و جهانی کسی این اعترافات را باور خواهد کرد؟ من امیدوارم این جریانات زودتر به پایان برسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه‌ی روند دستگیری‌ها را در توقف حرکت خودجوش مردم موثر ندانست و تصریح کرد:
مردم فسادی را در فرآیند انتخابات شاهد بودند و به طور خودجوش به میدان آمدند تا از حق خود دفاع کنند . این موج با گرفتن چند هزار و حتی چند ده هزار زندانی نیز فروکش نخواهد کرد و نمی‌شود کسانی بنشیند و بگویند مساله تمام شده است. حرف ما این است که برخلاف قانون و آرمان‌های انقلاب عمل شده است و کارهای صورت گرفته خلاف متن قانون اساسی و خواست ملت است.
نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه امروز ما با مساله‌ی بیداری ملت روبرو هستیم افزود: امروز ملت تازه‌ای متولد شده است و نمی‌شود با زندانی کردن افراد ، این بیداری را از بین برد. ساختن پرونده و جریان‌سازی برای اینکه مساله‌ی غلطی را راه بیندازند مشکلی را حل نمی کند. چه کسی باور می‌کند که با زندانی کردن عده‌ای عاشق می‌شود اعتماد مردم را برگرداند؟ این تلقی غلطی است که نتیجه هم نخواهد داد.
وی همچنین اظهار کرد: ما سختی‌ها را می‌پذیریم و باید هزینه بپردازیم تا آینده‌ی بهتر داشته باشیم و البته باید تلاش کنیم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. ما شهدای زیادی داریم تا ایرانی پیشرفته و فضایی برای بروز اندیشه‌های باز داشته باشیم. آیا پیام شهدای اول انقلاب و شهدای امروز زیاد کردن زندان‌های ماست یا ایجاد یک فضای باز است؟
موسوی در ادامه‌ی سخنان خود از عملکرد صدا و سیما به شدت انتقاد کرد و گفت: پس از مناظره‌های تلویویونی تعدادی از خبرنگاران صدا و سیما از من در مورد عملکرد این رسانه سوال می‌کردند و من به آنها می‌گفتم که به نفع همه‌ی ملت ماست که صدای همه‌ی مردم در صدا و سیما شنیده شود و این هم به نفع همه‌ی ملت ما و همه به نفع امنیت ماست.
رییس فرهنگستان هنر با بیان اینکه چهره‌ای که بعد از انتخابات از صدا و سیما دیدیم را به هیچ وجه باور نمی‌کنیم اظهار کرد: داستان‌های غلط می‌سرایند و سناریونویسی می‌کنند.
نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: معترضین اکثریت مردم هستند ولی حتی به قول این آقایان اگر همین 13 میلیون نفر هم باشند این درست نیست که این افراد حق نداشته باشند که حتی دو جمله از خود دفاع کنند. متاسفانه در این ایام شاهد بودیم که برنامه‌هایی از صدا و سیما پخش شد که د‌ر آنها حتی از برخی افراد نام برده و مطالب نادرستی در آنها عنوان می‌شد. من همیشه از آزادی صدا و سیما دفاع کردم و معتقدم که یک نظام رسانه‌ای آزاد برای توسعه‌ی کشور ما ضروری است. و امروز وجدان عمومی ملت ما کاملا نشان می‌دهد که تا جه اندازه به این رسانه‌های آزاد احتیاج داریم.
وی گرایش مردم به سمت رسانه‌های بیگانه را یکی از اثرات آزاد نبودن رسانه‌های داخلی کشور و عملکرد نادرست صدا وسیما برشمرد و گفت: می توانیم آمار بگیریم و ببینیم که امروز چقدر مردم به برخی رسانه‌هایی که دوست نداریم ملت ما به سمت‌ آنها گرایش پیدا کنند ، گرایش دارند. متاسفانه در صدا و سیما برخوردهای نادرستی را شاهد هستیم و می‌بینیم که یک روز سخنان خطیب نماز جمعه را سانسور می‌کنند و روز دیگر به شکل دیگری عمل می‌کنند.
رییس فرهنگستان هنر در ادامه از پلمپ دفتر روزنامه‌ی کلمه‌ سبز انتقاد کرد و گفت: صبح روز شنبه 23 خرداد تنها شماره‌ی روزنامه‌ی کلمه سبز را بعد از انتخابات داشتیم که تازه تیتر آن هم چندین بار با فشار نماینده‌ی دادستان که به صورت غیرقانونی در دفتر حضور داشت عوض شده بود و بعد هم دفتر را پلمپ کردند و روزنامه‌نگاران ما را گرفتند . یک بار که تلفنی با آقای هاشمی شاهرودی صحبت می‌کردم ایشان گفتند که روزنامه باز است و می‌تواند منتشر شود ولی این چه نوع باز بودنی است؟
موسوی در ادامه‌ی سخنان خود با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده درباره‌ی هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی ستاد انتخاباتی خود و نادرست بودن این اظهارات گفت: حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان حداکثر هزینه‌ی تبلیغات انتخابات من بوده است و مطمئنم که هزینه‌های تبلیغاتی آقای کروبی نیز در همین حدود و یا حتی کمتر از این میزان بوده است ولی متاسفانه برخی اظهارات نادرست مطرح می‌شود به طوری که حتی به یکی از افراد ستاد من که او را دستگیر کرده بودند گفته بودند آن چهار میلیارد تومان حقوقی که از ستاد موسوی گرفته‌ای را چه کار کرده‌ای؟ این پرونده سازی‌ها به صلاح ملت ما نیست و به صلاح مملکت و ملت ماست که به قانون برگردیم.
نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس همچنین با بیان اینکه مردم اعتقاد دارند که خلافی در انتخابات صورت گرفته است اظهار کرد: آیا می‌خواهید که مردم خلاف اعتقادات خود رفتار کنند؟ آیا کشوری که افراد در آن مجبور شوند برخلاف اعتقادات خود صحبت و رفتار کنند یک کشور پیشرفته است ؟
موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه ما مدعی اجرای قانون اساسی هستیم تصریح کرد: ما می‌گوییم ساختارشکنان کسانی هستند که قانون را اجرا نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند . کدامیک از کارهایی که امروز در زندان‌ها صورت می‌گیرد با قانون مطابقت دارد؟
وی تاکید کرد: دولتی که در یک فضای بی‌اعتمادی با هر ترفندی روی کار بیاید دولت ضعیفی خواهد بود و چنین دولتی است که امتیازات را به بیگانگان خواهد داد چرا که پشتوانه‌ی مردمی ندارد.برگرداندن اعتماد مردم برای ما ضرورت فراوان دارد چرا که در غیر این صورت اثرات بدی متوجه کشور خواهد شد.
نخست‌وزیر کشورمان در دوران دفاع مقدس در پایان سخنان خود اظهار کرد: سهم آزادی مردم برای حفظ امنیت جامعه بیش از برخوردهای امنیتی است که با چوب و میله‌های آهنی صورت می‌گیرد و چنین برخوردهایی ضد امنیت برای کشور ماست. ملت ما رشد یافته‌تر از آن است که بخواهیم به روش‌های بد پیش از انقلاب که نسبت به آن اعتراض داشتیم، برگردیم.

همزمان با روز مبعث يك سايت جديد اصلاح طلب ديگربنام جنبش راه سبز (جرس) به ياري حاميان موسوي و كروبي آمده و رسما آغاز به كار كرد


یک سایت جدید اصلاح‌طلب دیگر هم همزمان با روز مبعث به یاری حامیان موسوی و کروبی آمد.
به گزارش «موج سبز آزادی» سایت «جنبش راه سبز (جرس)» از امروز رسما آغاز به کار کرد.
به گزارش «موج سبز آزادی» این شبکه در معرفی مواضع خود آورده است:
راه سبز شبکه‌ای خبری- تحلیلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی) است که با هدف ترویج، تقویت و ارتقای جنبش سبز مردم ایران فعلا به صورت یک پایگاه اینترنتی منتشر می شود و در صورت تحقق امکانات پیش بینی شده، قابل توسعه به رسانه‌های فراگیرتر است.
این شبکه در راستای به کرسی نشاندن آرمانها و اهداف جنبش سبز در جهت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش حرکت می‌کند. “راه سبز” شبکه‌ای ایرانی، اسلامی، مستقل، ضد خشونت، دموکراتیک، مدافع حقوق بشر، اخلاقی و طرفدارعدالت ، واقع بینی و اعتدال است.منافع ملی ایران، نخستین اولویت این شبکه است.
شبکه راه سبز به اسلام روشنفکرانه باور دارد و مروج ارزشهای متعالی قرآنی، تعالیم نبوی و آموزه های علوی است. در عین حال، تکثرهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و مذهبی را به رسمیت شناخته و به اصل آزادی بیان و گفتگو پایبند است.
راه سبز، استقلال ایران را سرلوحه کار خود می‌داند و اگر چه از تمام ظرفیت‌های مجامع بین المللی برای دفاع از حقوق ایرانیان، درچارچوب موازین دینی و عرفی استفاده می کند، اما به لحاظ مالی متکی بر هدایای هموطنان همفکر است و مطلقا در هیچ مرحله ای مجاز به استفاده از کمکهای مالی دول خارجی نیست. این شبکه از خشونت بیزار و موظف به محو إعمال خشونت در همه سطوح آن، ازجمله ادبیات خشن است.
راه سبز مدافع دموکراسی به عنوان کم ضررترین راه اداره جامعه و متعهد به اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های بین المللی است. شبکه راه سبز عدالت را سرلوحه آرمانهای اجتماعی انسان می داند و ضوابط اخلاقی را در تمامی اجزای خود جاری می داند.
راه سبز واقع‌بینی، دوری از افراط و تفریط و اعتدال را محور سیاست‌های کلان خود می‌داند. این شبکه مدافع جنبش سبز مردم ایران است که از بهار 1388 به حرکت درآمد. کوشش ما حفظ، تدوام، ارتقا و تعمیق این جنبش مردمی است و برای به کرسی نشاندن منتخبان واقعی مردم، برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه و صیانت از آراء مردم تلاش می‌کند.
علاقمندان می‌توانند با کلیک بر روی
این لینک به این سایت مراجعه کنند.

۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

خورشيد گرفتگي طولاني 31 تير ماه 1388









رؤیت طولانی‌ترین کسوف سال درایران/ "کوهک" بهترین مکان رصد



دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال جهانی نجوم گفت: این خورشیدگرفتگی که 31 تیر ماه به وقوع می پیوندد به صورت گرفت جزئی در شهرهای شرقی کشور قابل رویت است.



طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال در دوم سوم کشور قابل رویت است

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه خورشید گرفتکی روز 31 تیرماه در دو سوم کشور قابل رویت است، اظهار داشت: این پدیده در ایران به صورت گرفتگی جزئی خواهد بود و در شهرهای شرقی قابل رویت است. طولانی ترین مدت زمان گرفت جزئی در منطقه "کوهک" در مرز ایران و پاکستان است و هر چه به سمت غرب کشور حرکت کنیم به لحاظ مدت زمان و درصد گرفت جزئی کمتر می شود.

وی با بیان اینکه قبل و بعد از خورشید گرفتگی کامل خورشید، بخشی از خورشید گرفته می شود که به آن گرفتگی جزئی می گویند، گفت: این گرفت در ایران در صبح هنگام طلوع خورشید قابل مشاهده است.






جزئیات رؤیت طولانی‌ترین کسوف سال درایران/ "کوهک" بهترین مکان رصد

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال جهانی نجوم گفت: این خورشیدگرفتگی که 31 تیر ماه به وقوع می پیوندد به صورت گرفت جزئی در شهرهای شرقی کشور قابل رویت است.





طولانی ترین خورشیدگرفتگی سال در دوم سوم کشور قابل رویت است

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه خورشید گرفتکی روز 31 تیرماه در دو سوم کشور قابل رویت است، اظهار داشت: این پدیده در ایران به صورت گرفتگی جزئی خواهد بود و در شهرهای شرقی قابل رویت است. طولانی ترین مدت زمان گرفت جزئی در منطقه "کوهک" در مرز ایران و پاکستان است و هر چه به سمت غرب کشور حرکت کنیم به لحاظ مدت زمان و درصد گرفت جزئی کمتر می شود.

وی با بیان اینکه قبل و بعد از خورشید گرفتگی کامل خورشید، بخشی از خورشید گرفته می شود که به آن گرفتگی جزئی می گویند، گفت: این گرفت در ایران در صبح هنگام طلوع خورشید قابل مشاهده است.









لزوم رعایت استانداردها برای رصد خورشیدگرفتگی

قمری نژاد با تاکید بر اینکه مطالعه این پدیده باید با رعایت کامل استانداردها و ایمنی انجام شود، افزود: متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به جنبه های ایمنی اقدام به رصد خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح می کنند که نه تنها موفق به رویت پدیده نمی شوند بلکه در برخی موارد مضرات نگاه کردن به خورشید را هم باید متحمل شوند.

قمری نژاد به مضرات رویت خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح اشاره کرد و به مهر گفت: بیشترین آسیبها در گرفتهای جزئی اتفاق می افتد چرا که تا دقایقی قبل از گرفت کامل بدون فیلتر نمی توان گرفت جزئی را تشخیص داد و افرادی که در این زمان اقدام به دیدن خورشید می کنند، آسیبهای جبران ناپذیری را متحمل می شوند.

وی دراین باره توضیح داد: یکی از موارد مهم در رصد گرفت جزئی، نگاه مستقیم به خورشید است. در این حالت به دلیل حساسیت بیش از حد سلولهای بینایی و وضعیت خاص اعصاب بینایی در صورت رویت خورشید با چشم غیر مسلح، آسیبهای جدی به چشم وارد می شود.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم با تاکید بر اینکه اعصاب بینایی هیچ دردی را منتقل نمی کنند، اظهار داشت: از این رو 20 تا 30 ثانیه پس از دیدن مداوم خورشید فرد دچار کوریهای موضعی و یا گاه نابینایی های دائمی می شود.

قمری نژاد ادامه داد: هر چند برای رویت گرفتهای جزئی استفاده از شیشه های دوداندود، فیلترهای جوشکاری و یا فلاپی دیسکها توصیه می شود ولی از آنجا که طول موجهای مضر خورشید قابل دیدن نیست از این رو استفاده از این ابزار تنها برای چند ثانیه مفید خواهد بود.

عضو انجمن نجوم ایران استفاده از عینکهای مخصوص خورشیدگرفتگی و فیلترهای "بادر" و یا "مایلار" را برای رصد گرفت جزئی خورشید پیشنهاد و گفت: علاقه مندان به رصد این پدیده می توانند این فیلترها را از فروشگاههایی که ابزار رصدی را عرضه می کنند، تهیه کنند.









استفاده از دوربینهای دو چشمی

قمری نژاد با تاکید بر اینکه برای رصد این پدیده از استفاده مستقیم تلسکوپها و دوربینهای دو چشمی پرهیز شود، افزود: قبل از رصد این پدیده لازم است این وسایل به فیلترهای ویژه مجهز شوند و یا رصد به صورت غیر مستقیم انجام شود.









عکسبرداری از پدیده کسوف

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم با تاکید بر اینکه دوربینهای عکسبرداری نیز باید مجهز به فیلترهای خاصی باشند، اظهار داشت: علاقه مندان برای عکسبرداری از پدیده خورشیدگرفتگی لازم است قبل از عکسبرداری دوربینهای خود را مجهز کنند تا آسیبهای چشمی را به حداقل برسانند.









خورشید گرفتگی دیگر در دی ماه

عضو انجمن نجوم ایران از خورشید گرفتگی جزئی دیگر در دی ماه خبر داد و به مهر گفت: این خورشید گرفتگی در دی ماه سال جاری رخ می دهد که اطلاعات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد.




در همین زمینه بخوانید ...

جزئیات رؤیت طولانی‌ترین کسوف سال درایران/ "کوهک" بهترین مکان رصد



وقوع کم نظیرترین خورشیدگرفتگی در 31 تیر/ کسوف در ایران رصد نمی‌شود


کارگاه آموزشی کسوف لغو شد


اجرای پروژه صلح آسمانی در روز جهانی نجوم با مشارکت چهار کشور


المپیادجهانی نجوم در گرداب بی‌پولی/ تلسکوپهای المپیاد خریداری نشده‌اند


آزمایش بر روی بزرگترین چتر فضایی با موفقیت به پایان رسید


بادبانهای هوایی راکتهای از کار افتاده را به زمین باز می‌گرداند


تصاویری از اولین ماه بهاری و سحابی انعکاسی


مأموریت تعمیر هابل در خطر برخورد با زباله های فضایی


اولین تصاویر تلسکوپ کپلر ارسال شد


پرازدحام ترین برخورد کیهانی کشف شد


ارائه تصویر دست عظیم کیهانی/ دست انسان را در فضا مشاهده کنید!


انتشار کتابهای نجومی و برگزاری کلاسهای آموزشی در سال جهانی نجوم


استفاده از ماهواره ها در پیش بینی برخورد شعاع های خورشیدی با زمین


تصویری زیبا از سیر حرکت ستارگان در شب


تقدیر از آثار برگزیده جشنواره من و فضا


ارسال آثار برگزیده به جشنواره بین المللی من و فضا در روسیه


آماده سازی تلسکوپ جدید ناسا به منظور ردیابی سیاره های شبه زمینی


روسیه فضاپیمای تحقیقات خورشیدی خود را به فضا پرتاب کرد


تصویر روز نجوم؛ تصویری از شفق قطبی کمیاب در نروژ


ارسال اولین فضاپیمای ردیاب دی اکسید کربن ناسا به فضا


ظهور یکی از نادرترین شهابسنگهای جهان در آسمان زمین


بروز اختلال در کاوشگر مریخی ناسا


تصویر روز نجوم؛ تصاویری زیبا از سحابی رنگارنگ و بقایای یک ابرنواختر


بزرگترین رازهای سر به مهر منظومه خورشیدی


راهپیمایی فضایی نیل آرمسترانگ؛ محبوب ترین برنامه تلویزیونی جهان


ابداع سیستمی جدید به منظور زدودن غبارهای کیهانی


رای گیری عمومی ناسا به منظور انتخاب سوژه بعدی هابل


کشف سیاره ای با تغییرات جوی شدید


انجمن علمی آسمان تاریک عضو می پذیرد


تعیین سن ماه با استفاده از ذرات معدنی یافته شده در نمونه سنگی


تصویر روز نجوم؛ خورشید گرفتگی در مانیل


معرفی 10 کشف برتر کاوشگرهای مریخی ناسا


اعزام تیم علمی رصد کسوف کشورمان به چین


تصاویری زیبا از خورشیدگرفتگی حلقه ای در نقاط مختلف جهان


تایید پروژه نجومی ایران توسط کمیته سال جهانی نجوم/صلح ستارگان جهانی شد


فضانوردان در معرض خطر پوکی استخوان زودرس قرار دارند


سیاهچاله ها؛ پر انرژی ترین پدیده های کهکشانی


تصویر روز نجوم؛ تصویری از باریکه درخشان کهکشان راه شیری


ارسال نخستین تصاویر نیمه دور از دسترس خورشید به زمین


رونمایی رسمی از ماه نورد ناسا


تصویر روز نجوم، تصویری از گازهای سرخ رنگ ستاره درخشان سحابی


روی دیگر ماه کجاست؛ نظریه ای جدید بر جابجایی نیم کره های ماه


اجرای طرح آسمان تاریک در کشور / اجرای مسابقه تخمین میزان تاریکی آسمان


کوچکترین سیاره فراخورشیدی نپتونی جهان از سیاره نپتون بزرگتر است


رفع اتهام از سیاهچاله ها در توقف ستاره سازی کهکشانها


تصویر روز نجوم، تصویری زیبا از خورشید گرفتگی حلقه ای سال 1992


پرتاب ماهواره جدید سازمان فضایی اروپا برای بررسی تغییرات میدان گرانشی


نظریه ای جدید بر منشا زمین؛ رانده شدگان کیهانی مبدا تشکیل مریخ بوده اند


خورشید گرفتگی حلقوی در 7 بهمن / کسوف در ایران قابل رویت نیست


ثبت اولین سیگنالهای اشعه ایکس از سطح ماه توسط فضاپیمای هندی


حلقه آتشین بر سر خورشید؛ وقوع خورشید گرفتگی حلقه ای در روز دوشنبه


تصویر روز نجوم؛ تصاویری زیبا از ابر کیهانی حبابی و خوشه ستاره ای کروی


آخرین تمرینات عملیاتی مسافران ایستگاه فضایی بین المللی


بررسی تاثیر ماده تاریک در شکل گیری ستارگان عظیم


توقف سفرهای توریستی فضایی در سال نجوم


ماهواره کاوشگر ژاپنی به بررسی دلایل تغییرات جوی می‌پردازد


مقارنه زهره و اورانوس / رصد با چشم غیرمسلح امکانپذیر است


کشف ابعاد جدیدی از سبک وزن ترین سیاره فراخورشیدی جهان


تصویر روز نجوم؛ تصویری زیبا از پدیده ای جوی - آسمانی


ماه و زهره 11 بهمن ماه در نزدیکی هم قرار می گیرند


برگزاری رقابت میان کودکان برای نامگذاری روبات جستجوگر جدید مریخ


دیسکاوری برای پرتاب آماده می شود


شناسایی کوههای یخی عظیم مریخ با استفاده از امواج راداری


"ماه" همچنان در تیررس توجه آژانسهای فضایی جهان


توانایی تکنولوژی راداری جدید در تشخیص لایه های نهفته یخی مریخ


استقلال چین از سیستم موقعیت یاب جهانی


کشف خصوصیاتی جدید در غبارآلودترین کهکشان جهان


تصویر روز نجوم؛ منظره ای شگفت انگیز از فلات مریخی


استفاده از ماهواره فضاپیمای هندی در تصویربرداری از حفره های ماه


شاهدی بر منشا شکل گیری غبارهای کیهانی


سالگرد پرواز یوری گاگارین و برگزاری شب "یوری" در کشور


تصویر روز نجوم؛ تصویری از میزان پراکندگی متان بر مریخ


نظریه یک اخترشناس مبنی بر مریخی بودن ساکنان زمین


نزدیک شدن ماموریت آتی به ماه پس از تکمیل موتور راکت جدید ناسا


تصویر نجوم روز؛ نمایی از قمر ناشناخته هایپریون


معرفی یکی از کمیاب ترین ابرهای سیاره ای در جهان


کشف یکی از پیچیده ترین رازهای علم نجوم


تصویر سال نجوم؛ تصاویری زیبا از جهان ناشناخته کهکشانها


کشف مقادیر قابل توجهی از گاز متان بر روی مریخ؛ شواهدی قدرتمند بر وجود حیات


احتمال وجود هسته فلزی در سیاره ماه


جو سیارات خارج از منظومه شمسی برای نخستین بار از روی زمین رصد شد


آغاز مأموریت جدید برای کاوشگر استرادوست


لحظه شماری دانشمندان برای پایان زمستان مریخی


کشف شواهدی جدید مبنی بر وجود احتمالی حیات در سیاره زهره


تصویر نجوم روز؛ تصویر قسمتی از صورت فلکی تکشاخ


تأثیر انفجارات عظیم خورشیدی در به هم ریختن اوضاع زمین


برپایی همایش "نجوم و علم، پیش و پس از گالیله"/ برگزاری گردهمایی پژوهشی نجوم


موفقیت کاوشگر ماه سازمان ناسا در آزمایشهای خلا حرارتی


کشف 12 ستاره نوترونی جدید توسط تلسکوپ فرمی


فضاپیمای هندی تصویری کامل از ماه را ارائه کرد


تصویر روز نجوم؛ تصویری از طلوع کامل ترین ماه سال 2009


نقشه فرود مأموریتهای آپولو در ماه پس از 40 سال تهیه شد


مصالح ساختمانی آینده ماه در زمین ساخته می شود


تصویر نجوم روز؛ پدیده زیبای ستونهای نوری در آسمان


کوتوله های سفید مخفیگاه ماده تاریک شناسایی شدند


بازسازی رصدخانه گالیله / تلاش برای کشف دلیل نابینایی گالیله


دوره های زمستانی آموزش نجوم برگزار می‌شود


نزدیک شدن ستاره دنباله دار Lulin به زمین


تصویر روز نجوم؛ شگفتی‌های سیاره زحل


ارائه فرضیات جدید درباره منشأ اخترواره های فضایی


بادهای مریخی عامل به حرکت درآمدن سنگهای سیاره سرخ


دو قلوهای مریخ نورد پربازده ترین مأموران تحقیقاتی جهان


سیاهچاله ها قبل از کهکشانها شکل گرفته اند


5 تصویر زیبا از دنیای نجوم / دنیای نجوم هر روز به تصویر کشیده می‌شود


امشب ماه را در بزرگترین اندازه ممکن مشاهده کنید


اقدامات ایران برای برگزاری المپیادجهانی نجوم/ برگزاری المپیاد درشهریور


کاهش فعالیتهای خورشیدی برای فضانوردان مضر است


شناسایی اصوات رادیویی فضایی عجیب از فضا / نشانی از حیات فرا زمینی


تاکید رئیس ناسا بر بازنشستگی شاتلهای فضایی


4 تصویر زیبا از دنیای نجوم/ هر روز از سال جهانی نجوم با عکسهای نجومی


افزایش مدت ماموریت چاندرایان 1


آغاز به کار سایت رسمی 100 ساعت از نجوم


رصد مشترک در ایران و امارات / اجرای پروژه های بنیادی سال نجوم در ایران


منجمان منتظر طولانی ترین خورشیدگرفتگی قرن 21 باشند


تلاش برای بازگرداندن سیاره پلوتون به منظومه خورشیدی


کشف شواهدی جدید مبنی بر حضور آب در مریخ


ماجراجوییهای فضایی در سال 2008/ هنرنمایی مسنجر در اطراف عطارد


کاهش آلودگی نوری در شهرها به بهانه سال نجوم


جزئیات بارشهای شهابی / 14 دی آسمان شب را نظاره کنید


نمایش نور چهارصد ساله ستاره پروین در افتتاحیه انجمن سال نجوم


تقویم وقایع برجسته نجومی در سال جهانی نجوم


کاوشگرهای مریخی 5 ساله شدند


برگزاری همایش ملی نجوم، اخترفیزیک و کیهان شناسی در سال جهانی نجوم


بزرگترین خورشید گرفتگی قرن 21 در سال جهانی نجوم / شهابها هم می بارند


جدیدترین ماهواره بر سازمان فضایی هند تکمیل شد


هابل در آستانه سال جهانی نجوم 18ساله شد / تصویر شگفت انگیز از فضا


انتشار روزانه 5 خبر از دنیای نجوم در خبرگزاری مهر به مناسبت سال جهانی نجوم
خبر گزاري مهر