۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

ادامه تظاهرات ضددولتی در مصر به رغم ممنوعیت تجمع

با وجود اعلام ممنوعیت تجمع و راهپیمایی از سوی حکومت مصر، هزاران معترض مصری روز چهارشنبه نیز در خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حدود دو هزار معترض ضد دولتی در قاهره، روز چهارشنبه به سوی پلیس سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند و پلیس نیز با پرتاب گاز اشک‌آور، ضرب و شتم با باتوم و تیراندازی هوایی سعی در پراکندن این تظاهرکنندگان داشته‌است.


بنا بر گزارش وزارت کشور مصر، پلیس این کشور طی راهپیمایی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، در حدود ۵۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده‌است. خبرگزاری آسوشیتدپرس، از قول مقام‌های امنیتی، تعداد بازداشت‌شدگان در این دو روز در سراسر مصر را «۸۶۰ نفر» ذکر کرده‌است.

در برخورد پلیس با راهپیمایان در روز سه‌شنبه دست‌کم دو معترض و یک مأمور پلیس کشته شده و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. در همین روز صدها نفر در شهر سوئز گرد هم آمده و جسد یکی از معترضان کشته شده را تشییع کردند.

بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌ها به شهرهای مختلف مصر گسترش یافته و از جمله در شهر مرزی رفح، ۳۰۰ تظاهرکننده با راهپیمایی، شعار «نان و آزادی» سر دادند.

با وجود قطع شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر از سوی دولت مصر، معترضان مصری توانستند روز چهارشنبه نیز از طریق تماس‌های اینترنتی، راهپیمایی‌های خود را سازماندهی کنند.

مصر از روز سه‌شنبه شاهد بزرگ‌ترین اعتراض‌های سیاسی خود در طی ۳۰ سال حکومت حسنی مبارک بر این کشور بوده‌است. تحلیلگران متفق‌القولند که رویدادهای اخیر در تونس که باعث برکناری رئیس جمهوری آن کشور شد آتش اعتراض‌ها در مصر را روشن کرده‌است.

کاخ سفید روز چهارشنبه از حکومت مصر که از هم‌پیمانان مهم ایالات متحده است خواست تا ممنوعیت راهپیمایی در مصر را لغو کند. در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در همین روز گفت که مصر «فرصت مهمی» به‌دست آورده تا دست به اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز چهارشنبه از دولت‌های مصر و تونس خواست تا به نگرانی‌های شهروندان خود گوش فرادهند و راه حلی مسالمت‌آمیز برای ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای خود بیابند.

در مصر، مشکلات بسياری مانند نرخ بالای بيکاری وجود دارد و اين در حالي است که راه دموکراتيکی برای ايجاد تغييرات دموکراتيک در نظام سياسی مصر و انتخاب رئيس جمهور وجود ندارد.

در انتخابات پارلمانی مصر نیز که در حدود دو ماه پیش برگزار شد به گفته خبرگزاری‌ها بسیاری از مردم از شرکت در آن خودداری کرده و به گفته مخالفان در این رأی‌گیری «تقلب» صورت گرفته‌است.

سازمان ملل متحد، درآمد دو دلار در روز را به عنوان خط فقر تعریف کرده‌است و با این تعریف، در حدود نیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری مصر زیر خط فقر یا کمی بالای خط فقر زندگی می‌کنند. 

هیچ نظری موجود نیست: