۱۳۸۸ بهمن ۲۳, جمعه

عکس فریاد ایرانی بهترین عکس مطبوعات جهان شد

رادیو زمانه :
عکسی از یک زن ایرانی در حال فریاد اعتراضی بر پشت بام خانه خود، برنده «جایزه عکس مطبوعات جهان» سال ۲۰۰۹ شد.



این عکس که توسط عکاس ایتالیایی، پیترو ماستورتزو گرفته شده بدین‌وسیله به عنوان بهترین عکس مطبوعاتی جهان در سال ۲۰۰۹ شناخته شد.
این عکس برای نشان دادن روایتی از فریادهای ایرانیان از پشت بام‌ها و بالکن‌ها در شب‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۲ ژوئن استفاده شده بود.

۵٬۸۴۷ عکاس با ارائه ۱۰۱٬۹۶۰ عکس در این رقابت شرکت کردند و ۶۳ عکاس از ۲۳ کشور در ۱۰ رشته برنده جوایزی شدند.
ماستورتزو ۲۹ ساله تنها سه سال است به طور حرفه‌ای به عکاسی روی آورده‌است. وی در تاریخ ۲ ماه مه جایزه ده‌هزار یورویی خود را در آمستردام دریافت می‌کند.
آیپری کارابودا اِکِر، رئیس هیأت داوری عکس‌های ۲۰۰۹، درباره این تصویر می‌گوید:
«این عکس آغاز چیزی را نشان می‌دهد، آغاز یک داستان عظیم را. این عکس به اخبار عمق می‌دهد. این عکس هم از نظر بصری و هم از نظر احساسی بر فرد تأثیر می‌گذارد.»
کیت ادواردز، یکی دیگر از اعضای هیأت داوری می‌گوید:
«این عکس یک حس قوی جو، تنش، ترس و در عین حال خاموشی و آرامش را در خود دارد و به این خاطر از گزینه‌های اصلی انتخاب شد.»
شمار زیادی از معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات در شب‌های گوناگون همواره شعارهایی علیه دولت سر داده‌اند که این امر شب گذشته، پس از تظاهرات ۲۲ بهمن نیز تکرار شد.
میرحسین موسوی یکی از رهبران معترضان، پیش‌تر از هواداران خود خواسته بود تا با سر دادن شعار «الله اکبر» در پشت بام‌ها اعتراض خود به وضعیت موجود را نشان دهند. میرحسین موسوی در روزهای پس از انتخابات در بیانیه‌ای از هوادارانش خواست تا خانه‌های خود را برای سازماندهی اعتراضات «قبله» قرار دهند.

نیروهای دولتی در جریان هفته‌های پس از انتخابات با حمله به منازل شعاردهندگان و تخریب اموال آنان قصد ارعاب معترضان را داشتند.
«عکس مطبوعات جهان» یک سازمان ناسودبر و مستقل در آمستردام هلند است که در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و همه ساله بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان را برگزار می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: